Vui lòng dùng định danh này để trích dẫn hoặc liên kết đến tài liệu này:
https://dspace.ctu.edu.vn/jspui/handle/123456789/69429
Nhan đề: | Non-lnnate A Priori Knowledge in Avicenna |
Tác giả: | Zarepour, Mohammad Saleh |
Từ khoá: | Empiricism Avicenna Dimitri Cutas Syllogism |
Năm xuất bản: | 2020 |
Tùng thư/Số báo cáo: | Philosophy East & West;Vol.70, No.03 .- P.841-848 |
Tóm tắt: | In his "The Empiricism of Avicenna" Dimitri Cutas interprets Avicenna as an empiricist.¹ He analyzes Avicennian 'principles of syllogism' and claims that none of them are a priori. Moreover, regarding awwalïyat and fitrïyat - which are two groups of such principles-Gutas suggests that "[i]t appears that both kinds of propositions would be analytic, in Kantian terms. As for Locke, they would be what he called 'trifling.'"² In my first comment in this issue, I disagreed with this view and argued that these two groups of propositions are a priori in the Kantian sense. Assenting to their truth is internal to the intellect and independent of empirical information. I also argued that at least some fitrïyat are synthetic, rather than analytic. So Avicenna's epistemology accommodates instances of non-analytic knowledge that are independent of sense experience. |
Định danh: | https://dspace.ctu.edu.vn/jspui/handle/123456789/69429 |
ISSN: | 0031-8221 |
Bộ sưu tập: | Philosophy East and West |
Các tập tin trong tài liệu này:
Tập tin | Mô tả | Kích thước | Định dạng | |
---|---|---|---|---|
_file_ Giới hạn truy cập | 1.79 MB | Adobe PDF | ||
Your IP: 18.119.109.232 |
Khi sử dụng các tài liệu trong Thư viện số phải tuân thủ Luật bản quyền.